Rama z rur do samochodu

Jazda po offroadzie wymagała nie tylko umiejętności, ale również porządnego samochodu. Wielokrotnie okazywało się bowiem, iż nawet najlepsi kierowcy rozbijali samochody w pozornie niegroźnych wypadkach, a owe pojazdy nadawały się potem wyłącznie do kasacji. Temat ochrony samochodu był więc jednym z najczęściej poruszanych problemów na wyjazdach i eventach.

Wzmacniana rama samochodowa

orurowanie do autaSpośród wielu pomysłów, jakie miewali kierowcy, bodaj najbardziej skuteczną metodą zwiększenia wytrzymałości jakiegokolwiek samochodu był montaż ramy w nadwoziu, pod karoserią. Rama często nie była niczym więcej niż wzmocnieniem ze stalowych rur, chroniącym wnętrze pojazdu przed najmocniejszymi uderzeniami. Takie orurowanie do auta mogło być założone do każdego samochodu, i fabrycznie używane było w pojazdach rajdowych i profesjonalnych samochodach terenowych do zawodów. Jednak odmiana przeznaczona do pojazdów wyścigowych i terenowych była dość ciężka, i wymagała dużej mocy silnika by pojazd zachował wszystkie dotychczasowe osiągi, dlatego ramy przeznaczone dla samochodów osobowych, skierowane do kierowców chcących zwiększyć bezpieczeństwo na co dzień, były częściej aluminiowe, i o wiele lżejsze. Podczas gdy ich wytrzymałość była znacznie mniejsza od tej wykazywanej przez orurowanie stalowe, aluminiowe ramy nie obciążały pojazdu w tak dużym stopniu, i mogły być stosowane w nawet najmniejszych samochodach bez obaw o przeciążanie silnika i konstrukcji.

Ramy wykonywane były pod konkretny model pojazdu, aczkolwiek zdarzało się iż warsztaty budowały własne odmiany, zwłaszcza jeśli miały służyć do montażu w samochodach tuningowanych. Dopasowanie ramy do pojazdu zwiększało bowiem wytrzymałość i eliminowało możliwość wystąpienia uszkodzeń po mocnych uderzeniach.